Logo UAB
2019/2020

Règim jurídic d'estrangeria i de mobilitat laboral transnacional

Codi: 100508 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Solange Hilbert Pérez
Correu electrònic:
Solange.Hilbert@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Blanca Vilà Costa

Prerequisits

Per a realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Dret del Treball I”, “Dret del Treball II” i “Dret del Treball III”, donat que ofereixen una formació bàsica en relació a les qüestions que es tracten a “Règim jurídic de l’estrangeria i la mobilitat transnacional”.

Objectius

L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió del conjunt d’institucions jurídiques que entren en joc quan es treballadors es mobilitzen per prestar serveis traspassant les fronteres dels estats nacionals, per tal que l’alumne sigui capaç de resoldre els principals problemes jurídics que plantegen aquestes hipòtesis.  

Competències

  • Analitzar adequadament les situacions específiques de conciliació de la vida familiar i laboral, i aplicar la normativa corresponent.
  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter dinàmic i canviant de les relacions laborals en l'àmbit nacional i internacional.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Gestionar situacions laborals desestructurades tenint en compte la diversitat en què s'han desenvolupat (immigració, igualtat, discapacitat) i demostrant tolerància al canvi.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la situació comparant diferents convenis col·lectius i veient l'evolució històrica d'aquestes situacions.
  2. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  3. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  4. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  5. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de l'estrangeria i de la mobilitat transnacional.
  6. Conèixer els mecanismes aplicables en cada situació.
  7. Conèixer les condicions de treball dels estrangers comunitaris i extracomunitaris a Espanya i els seus requisits d'accés al mercat laboral, així com els seus drets i les seves obligacions.
  8. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  9. Descriure el dret aplicable i la resolució de conflictes en supòsits de mobilitat internacional.
  10. Entendre els problemes jurídics derivats del desplaçament de treballadors a escala internacional.
  11. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  12. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  13. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  14. Treballar de manera autònoma.
  15. Treballar en equip.

Continguts

PRIMERA PART

 

Tema 1: Resolució de conflictes en supòsits laborals internacionals.

1. Contracte individual de treball: Reglament Brussel·les I..

2. Contracte individual de treball: LOPJ.

3. Conflictes col·lectius.

 

Tema 2: Llei aplicable a les relacions laborals internacionals.

1. Contracte individual de treball.

2. Conflictes col·lectius.

3. Normes imperatives i relació de treball.

 

Tema 3: Principis generals del dret d’estrangeria.

1. Nacionalitat i dret d’estrangeria.

2. L’adquisició de la nacionalitat espanyola.

3. Fonts del dret d’estrangeria: costum internacional, convenis internacionals, dret de la Unió Europea, dret intern espanyol.

 

Tema 4: Reagrupament familiar.

1. Família i dret d’estrangeria: principis, el dret a la vida familiar i els treballadors.

2. Reagrupament familiar i dret d’estrangeria.

3. Reagrupament familiar i dret de familia

 

SEGONA PART

 

Tema 5. L’accés al mercat de treball espanyol

1. Plantejament general: la posició de l’ordenament jurídic espanyol davant la immigració

2. Supòsits: immigració comunitària i immigració extracomunitària

3. El principi de lliure circulació de treballadors i les seves implicacions

4. L’exempció de l’exigència d’autorització a determinats col·lectius d’extracomunitaris: supòsits i justificació.

 

Tema 6: Les autoritzacions de treball

1. Tipus d’autoritzacions de treball: supòsits i requisits

2. El procediment ordinari de sol·licitud i obtenció d’autoritzacions de treball

3. La renovació de les autoritzacions de treball: requisits i procediment

4. L’obtenció d’autoritzacions de treball a través de la gestió col·lectiva de contractacions en origen (antic contingent)

5. L’estatut laboral dels treballadors estrangers amb autorització de treball

 

Tema 7: El règim jurídic dels estrangers en situació irregular

1. Plantejament i problemàtica

2. Les vies per passar a una situació regular

2.1. Les regularitzacions extraordinàries

2.2. L’autorització de residència temporal per arrelament

3. Els drets laborals dels estrangers en situació irregular

4. Els drets de Seguretat Social dels estrangers en situació irregular

 

Tema 8: El desplaçament de treballadors en el marc de prestacions transnacionals de serveis

1. El desplaçament de treballadors comunitaris o assimilats

2. El desplaçament de treballadors extracomunitaris per empreses extracomunitàries

3. El desplaçament de treballadors extracomunitaris per empreses comunitàries

Metodologia

El procés d’aprenentatge dels/les alumnes en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d'activitats formatives que s’exposen a continuació:

 

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser de caire teòric o pràctic.

1.1. Classes teòriques

Consisteixen en l’exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que eventualment es facilitin a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col·lectius, etc.). Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tots els alumnes i les alumnes disposin durant les classes teòriques del dossier corresponent al tema tractat i d’una recopilació de normativa laboral degudament actualitzada.

1.2. Classes pràctiques

Es dediquen a l’execució d’activitats pràctiques de format divers (identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, resolució de casos pràctics, resolució de qüestionaris test, etc.).  

Les activitats pràctiques s’estructuraran en dos grans blocs temàtics, que corresponen a les dues parts del temari de l’assignatura. Al final de cadascun dels blocs, en la data que es comunicarà a començaments del semestre a través de l’Espai Docent del Campus Virtual, es durà a terme una activitat pràctica d’avaluació de caràcter individual sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc del bloc.

Analitzar la situació comparant diferents convenis col·lectius i veient l'evolució històrica d'aquestes situacions.

 

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l’aula, a partir de les indicacions donades pel professor, i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquest.  

En el marc d’aquesta assignatura la majoria d’activitats supervisades derivaran de les activitats pràctiques, que en molts casos requeriran la realització fora de l’aula d’un seguit de tasques de format divers que posteriorment són objecte de supervisió i verificacióatravés del treball d’aula proposat en el marc de les classes pràctiques.

 

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s’organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 18 0,72 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15
Classes teòriques 24 0,96 5, 6, 7, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Analitzar la situació comparant diferents convenis col·lectius i veient l'evolució històrica d'aquestes situacions. 0 0 1
Elaboració de documents jurídics 10 0,4 5, 7, 12, 13
Elaboració de resums i estudis 15 0,6 3, 5, 7, 14
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (normativa, bibliografia, jurisprudència, resolucions administratives, etc.) 20 0,8 3, 5, 7, 8, 12, 13, 14, 15
Resolució de casos pràctics 15 0,6 5, 7, 9, 10, 12, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68 3, 5, 6, 7, 9, 10, 14

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura es desglossa en dues parts: la part teòrica (70 % del total de la nota) i la part pràctica (30 % del total de la nota).

 

1. SISTEMA D'AVALUACIÓ ORDINARI

Els/les alumnes que hagin realitzat les dues activitats pràctiques d’avaluació i hagin obtingut en cadascuna d’elles una nota superior a 3 punts sobre 10 podran realitzar l’examen teòric ordinari.

L’examen teòric ordinari tindrà una durada d’una hora i mitja i inclourà quatre preguntes, dues corresponents a la primera part del temari i dues més corresponents a la segona.

Pels/les alumnes que realitzin l’examen teòric ordinari la nota final de l’assignatura serà la corresponent a la mitjana pondera de la part teòrica (70 %) i la part pràctica (30 %). La nota assignada per aquesta darrera part serà la mitjana aritmètica de les dues notes obtingues a les activitats pràctiques d’avaluació de cadascuna de les dues parts de l’assignatura. L’assignatura es considerarà aprovada si la nota final supera els 5 punts sobre 10.

 

2. REAVALUACIÓ

La reavaluació inclourà un examen teòric, de les mateixes característiques que l’examen teòric ordinari, i dos exàmens pràctics, un per a cadascun de les dues parts de l’assignatura. Cadascun dels exàmens pràctics tindrà una hora i mitja de durada i consistirà amb la resolució d’un seguit de qüestions plantejades en relació a un cas pràctic hipotètic amb l’únic suport de la normativa aplicable.  

Les persones que es poden presentar a la reavaluació són:

1) Les que no hagin superat l’assignatura a través del sistema d’avaluació ordinari.

En aquest cas hauran de realitzar obligatòriament l’examen teòric i, si ho desitgen, un dels dos exàmens pràctics.

L’assignatura es considerarà aprovada si la nota final supera els 5 punts sobre 10.

2) Les que hagin superat l’assignatura a través del sistema d’avaluació ordinari però vulguin millorar la nota obtinguda a alguna de les dues activitats pràctiques d’avaluació. En aquest cas només realitzaran l’examen pràctic corresponent a la part de l’assignatura que escullin.   

Si la nota aconseguida es superior a la que s’havia obtingut anteriorment es reconeixerà fent els ajustaments oportuns a la nota final. En cas contrari, és a dir, si s’obté una nota inferior, es mantindrà la nota anterior.

 

3. DATES DELS EXÀMENS

Seran les que determini la Facultat de Dret i es publicaran a través de la seva pàgina web, concretament a l’apartat “Informació acadèmica”.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques d'avaluació 30 % 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15
Examen pràctic 30 % 1,5 0,06 5, 7, 9, 12, 13
Examen teòric 50 % 1,5 0,06 5, 6, 7, 9, 10, 14

Bibliografia

Temes 1 i 2: J.C. Fernández Rozas/S.A. Sánchez Lorenzo, Derecho internacional privado, Cizur Menor, Civitas/Thomson Reuters (darrera edició)

Temes 3 i 4: E. Fernández Masiá (dir.), Nacionalidad y Extranjería, València, Tirant lo Blanch (darrera edició)  

Capítols 21, 22 i 23: C. Gete-Alonso (dir.), Tratado de Derecho de la persona (carrera edició).

Temes 5 a 8:  "Extranjeros", Practicum Social 2015, BIB 2015/148, base de dades “Tirant on line” (accessible des la xarxa interna de la UAB).