Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OT | 3 | 0 |
2500246 Filosofia | OT | 4 | 0 |
El prerequisit fonamental és poder llegir en anglès, ja que algunes de les LECTURES OBLIGATÒRIES DEL CURS estan en aquesta llengua, donat que són textos recents dels quals encara no existeix traducció. De totes formes, són articles breus en anglès acadèmic, clars i fàcils de llegir, i els treballarem a classe.
L'objectiu central de l'assignatura és oferir una introducció a l'estudi de la literatura des d'una perspectiva filosòfica. Des dels seus orígens, la filosofia s'ha plantejat una sèrie de preguntes complexes sobre la literatura, com ara per què tenim la necessitat de narrar històries o compondre poemes, de quina manera pot la literatura transmetre idees filosòfiques o fins i tot tenir una funció d'educadora moral, quina relació existeix entre literatura i coneixement, literatura i veritat, i el paper de la interpretació. Totes aquestes qüestions, i altres, han generat discussions que avui en dia es replantegen des d'innovadors enfocs. L'assignatura es centrarà en debats actuals sobre filosofia de la literatura.
PROGRAMA I LECTURES OBLIGATÒRIES
TEMA 1. LITERATURA: ORALITAT I ESCRIPTURA
Lectura: J. O. Urmson, "Literature", a Eileen John & Dominic McIver Lopes (eds.), Philosophy of Literature, Blackwell, 2004.
TEMA 2. ONTOLOGIA DE L'OBRA LITERÀRIA
Lectura: Peter Lamarque, "Ontology", a Lamarque, The Philosophy of Literature, Blackwell, 2009.
TEMA 3. LA LITERATURA COM A FORMA DE CONEIXEMENT
Lectura: Peter Lamarque & Stein Haugom Olsen, "Literature, Truth and Philosophy", a Eileen John & Dominic McIver Lopes (eds.), Philosophy of Literature, Blackwell, 2004.
TEMA 4. INTERPRETACIÓ DE LES OBRES LITERÀRIES
-Interpretació, pluralitat i veritat. El debat sobre Moby Dick com a paradigma
Lectura: Hans Georg Gadamer, Verdad y Método, Sígueme, 2012 (1960). (fragments)
TEMA 5. LITERATURA I ÈTICA
-Teories de Martha Nussbaum, Iris Murdoch i Felicia Ackerman
Lectures:
-Martha Nussbaum, Justicia Poética, Andrés Bello, 1997. (1995) (fragment)
-David Davies, "Literature, morality and society", a David Davies, Aesthetics and Literature, Continuum, 2007.
TEMA 6. LITERATURA COM A MEMÒRIA CRÍTICA
Lectures:
-T. W. Adorno, Dialéctica Negativa, Taurus, 1990 (1966). (fragment)
-Marta Tafalla, "Violencia y memoria en Milan Kundera", Enrahonar, UAB, num 38/39, 2007.
TEMA 7. LITERATURA, CANON I PODER
Vídeos:
-Laura Freixas, "Libros, mujeres y feminismo", Conferència a la Biblioteca Nacional, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=MP4L2RYm9Vk&t=2800s
-Laura Freixas, "Sylvia Plath. ¿Se puede ser mujer y genio?", Conferència, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=qVtGIYuHJfM
TEMA 8. NATURE WRITING
Lectures:
-Henry David Thoreau, Walden, Errata Naturae, 2013 (1854). (fragment)
-Terry Tempest Williams, Refugio, Errata Naturae, 2017 (1991). (fragment)
(Les lectures obligatòries estaran disponibles al campus virtual)
La metodologia de l'assignatura combina:
SESSIONS LECTIVES A L'AULA
-Sessions teòriques: on s'introdueixen les preguntes fonamentals i s'ofereixen coneixements bàsics per afrontar les lectures.
-Sessions de seminari: on s'analitzen i discuteixen les lectures que els/les alumnes han preparat prèviament de manera autònoma.
Aquests dos tipus de sessions es van alternant al llarg del curs.
És fonamental que els/les alumnes assisteixin a classe de manera regular i que participin activament en la discussió sobre les lectures.
SESSIONS D'ATENCIÓ AL DESPATX
-Tutories: aquells/es alumnes que tinguin dubtes sobre els continguts i les lectures del curs, o que vulguin aprofundir en aspectes particulars, podran adreçar-se al despatx de la professora en les hores d'atenció.
-Tutories per a l'elaboració del treball: el treball sobre un tema de l'assignatura, que és una de les tres proves en què consisteix l'avaluació, haurà de passar, com a mínim, per una sessió de tutories.
DURANT TOT EL CURS
-Ús del campus virtual: l'assignatura farà ús del campus virtual per penjar-hi esquemes de les sessions teòriques, les lectures obligatòries i altres materials complementaris. També per informar sobre qüestions relacionades amb l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i sessions de seminari | 45 | 1,8 | 4, 6, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories a les hores de despatx; tutories del treball sobre un tema de l'assignatura | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom de les lectures obligatòries i preparació de les sessions de seminari que es realitzaran a l'aula; consulta de la bibliografia secundària; recerca d'informació complementària; elaboració d'un treball sobre un tema de l'assignatura | 92,5 | 3,7 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
L'avaluació consisteix en tres proves.
La primera és un examen que tindrà lloc a la meitat de curs, i la segona és un examen que tindrà lloc a final de curs. Les dates exactes es donaran a conèixer els primers dies de classe. En els exàmens, caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica.
La tercera prova consisteix en l'elaboració d'un treball sobre un dels temes tractats a l'assignatura, i la seva presentació oral en un vídeo. Es recomana realitzar aquest treball en grups de 3/4 persones, però si algú prefereix fer un treball individual, el podrà fer. Important: cal pactar el tema amb la professora en una sessió de tutoria. Mentre realitzen el treball, els/les alumnes poden assistir a sessions de tutories amb la professora a les hores d'atenció al despatx. El vídeo es podrà lliurar a la professora en qualsevol moment del curs, i la data límit per entregar-lo serà el dia del segon examen.
Una vegada cada prova hagi estat avaluada, i la nota penjada al campus virtual, els/les alumnes que ho desitgin podran anar al despatx de la professora durant les hores d'atenció, i demanar una revisió.
Els/les alumnes que hagin suspès una, dues o les tres proves, podran presentar-se a reavaluació i recuperar la prova o proves que hagin suspès.
Si un/a alumne/a no s'ha presentat a alguna de les proves, es podrà presentar a reavaluació. Però per poder anar a reavaluació, caldrà haver-se presentat, com a mínim, a dues de les tres proves.
Quan un/a estudiant no hagi realitzat cap de les proves, o bé només hagi realitzat una de les proves, serà considerat/da "no avaluable".
Caldrà aprovar les tres proves per aprovar l'assignatura. La nota final serà la nota mitja de les tres proves.
Es prega als/les alumnes que usin l'email només per qüestions urgents. La resta de dubtes i problemes es resoldran durant les hores de classe i de despatx. No es realitzaran tutories per email.
Si algun/a alumne/a ha de comunicar-se de forma urgent amb la professora, es prega que no utilitzi el campus virtual, sinó: Marta.Tafalla@uab.cat
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de treball i presentació en vídeo | 33,3% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Examen 1 | 33,3% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Examen 2 | 33,3% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
LECTURES OBLIGATÒRIES
Estan indicades en l'apartat de continguts. Estaran disponibles al campus virtual.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Adorno, T. W. Notas sobre Literatura (Akal: Madrid, 2003). Traducció d'Alfredo Brotons.
Antón, Eva. Género y naturaleza en las narrativas contemporáneas francesa y española (Universidad de Valladolid, 2018)
Davies, David. Aesthetics & Literature (London: Continuum, 2007).
Dutton, Denis. El instinto del arte. Belleza, placer y evolución humana (Madrid: Espasa, 2010). Traducció de Carme Font.
Gaut, Berys. Art, Emotion and Ethics (Oxford: Oxford University Press, 2007).
John, Eileen & McIver Lopes, Dominic (eds.). Philosophy of Literature (Oxford: Blackwell, 2004).
Lamarque, Peter. The Philosophy of Literature (Oxford: Blackwell, 2009).
Martín Alegre, Sara. La literatura (Barcelona: UOC, 2007).
Nussbaum, Martha. Justicia Poética (Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello, 1997). Traducció de Carlos Gardini.