Logo UAB
2019/2020

Factors individuals en l'aprenentatge

Codi: 100260 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 0
2500245 Estudis Anglesos OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Olena Vasylets
Correu electrònic:
Olena.Vasylets@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent extern a la UAB

Olena Vasylets

Prerequisits

Cal un nivell inicial al quart curs d’anglès C1-C2 del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, segons el qual l’usuari pot comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i en reconeix el sentit implícit. Pot expressar- se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions. Pot utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals. Pot produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostra un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió.

 Juntament amb Factors individuals en l’aprenentatge de l’anglès és recomanable cursar l’assignatura Metodologia de l'ensenyament.

 

Objectius

Aquesta assignatura introdueix l’estudiant en la descripció i l’anàlisi dels factors individuals en l’aprenentatge de l’anglès en relació a la lingüística aplicada i a les teories d’ensenyament de l’anglès. L’assignatura analitza la relació entre l’aprenentatge de l’anglès i l’edat, la motivació, l’actitud, l’aptitud, l’ansietat i les estratègies d’aprenentatge i analitza com aquests factors afecten el procés d’aprenentatge. També s’estudiarà les implicacions que els factors individuals d’aprenentatge tenen per la pràctica docent de l’anglès.

 

En completar l’assignatura l’estudiant podrà:

-       Entendre les teories que analitzen els factors individuals d’aprenentatge de l’anglès.

-       Aplicar les teories d’aprenentatge de llengües a l’estudi dels factors individuals d’aprenentatge.

-       Entendre i descriure la relació entre els factors individuals i els resultats d’aprenentatge.

-       Revisar estudis de recerca sobre els factors individuals i analitzar-ne la metodologia.

-       Analitzar la seva pràctica docent de manera crítica en relació als factors individuals d’aprenentatge.

-       Desenvolupar estratègies i tècniques per adreçar les diferències individuals d’aprenentatge dins la pràctica docent.

-       Entendre i descriure la relació entre els factors individuals, resultats d’aprenentatge i el genere.

 

 

Competències

    Estudis Anglesos
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar de manera autònoma i responsable en un entorn professional o investigador en llengua anglesa i en altres llengües, per aconseguir els objectius planificats prèviament.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar a la feina en un entorn en llengua anglesa les metodologies de planificació del treball adquirides.
  2. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  3. Aplicar els coneixements adquirits a la generació de recerca innovadora i competitiva de nivell bàsic.
  4. Aplicar els coneixements adquirits per a millorar el coneixement públic general de la diversitat lingüística i/o cultural.
  5. Argumentar idees i opinions amb precisió en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  6. Comprendre textos avançats, acadèmics o professionals en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  7. Demostrar un domini dels coneixements avançats i de les metodologies científiques relacionats amb la lingüística, la literatura, la història i la cultura que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  8. Demostrar un domini dels mètodes propis del treball acadèmic individual que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  9. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  10. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  11. Generar estratègies que facilitin l'augment i la millora del respecte mutu en entorns multiculturals.
  12. Generar noves iniciatives professionals.
  13. Relacionar els factors individuals amb les teories lingüístiques i psicològiques de primeres i segones llengües.

Continguts

-       Introducció als factors individuals en l'adquisició del llenguatge.

-       Successful and unsuccessful learners.

-       Age: Critical Period Hypothesis. Phallacies of the Age Factor.

-       Personality, gender, motivation and cognitive styles.

-       Aptitude

-       Learning strategies.

-       Individual differences and teaching practice.

 

Metodologia

- Classes magistrals amb suport TIC i discussió en grup.

- Realització d'exercicis pràctics.

- Tutories de suport per a la realització de treballs.

- Lectures d'obres de referència i de material bibliogràfic.  

-Ús de TIC i Moodle

-Realització de treballs individuals i en grup.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 15 0,6 1, 2, 3, 13
Classes teòriques. 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Presentació oral 4,5 0,18 5, 7, 8, 9, 10, 13
Tutories 13 0,52 4, 5, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectures de textos i estudi 40 1,6 5, 6, 11, 12
Participació en l'entorn virtual 5 0,2 1, 2, 3, 12
Realització de treballs 18 0,72 4, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

  Totes les tasques són OBLIGATÒRIES.

-       El lliurament del 30% dels ítems d’avaluació (treball/exercici/examen) exclou la possibilitat d’obtenir la qualificació de No presentat com a nota de final de curs.

-       El nivell d’anglès (C1-C2) es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final.

-       MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de tota l’assignatura i no només de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Recuperació:

Els estudiants poden optar a la recuperació si la nota mitjana obtinguda de les activitats d'avaluació és de 3,5 i si han aprovat el 70% de les activitats. És a dir, només un 30% del curs (l'examen o un dels dos assignments) poden ser recuperats i només si l'estudiant ha completat totes les tasques d'avaluació.

Les activitats següents no poden ser recuperades: presentació oral, lectura guida.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lectura guiada d´algunes lectures del curs 15% 5 0,2 6, 9, 10
Presentació oral en parelles 15% 3 0,12 1, 2, 3, 9, 10
Prova escrita al final del semestre 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Tasques que els alumnes duran a terme fora de les hores de classe 40% 10 0,4 2, 5, 6, 11, 12, 13

Bibliografia

Bialystok, Ellen. (2002). On the reliability of robustness: A reply to DeKeyser. Studies in Second Language Acquisition 24: 481-488.

Block, David. "Language and gender and SLA." Quaderns de Filologia. Estudis Linguistics 7 (2002): 49-73.

Cao, Yiqian. & Philip, Jenefer. 2006. Interactional context and willingness to communicate: a comparison of behaviour in whole class, group and dyadic interaction. System 34, 480–93.

Csizer, Kata and Z. Dörnyei, Zoltán. (2005). Language learners’ motivational profiles and their motivate learning behaviour. Language Learning 55: 613–59.

DeKeyser, Robert. (2000). The robustness of critical period effects in second language acquisition. Studies in Second Language Acquisition 22: 499-533.

Dornyei, Zoltán (2005). The Psychology of the Language learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Dörnyei, Zoltán (2006). Individual differences in second language acquisition. AILA Review 19 (2006), 42-68.

Dörnyei, Zoltán & Csizer, Kata. (1998). Ten commandments for motivating language learners. Language Teaching Research 2: 203-229.

Gan, Zhengdong., Humphreys, Gillian and Hamp-Lyons, Liz(2004). Understanding successful and unsuccessful EFL students in Chinese universities. The Modern Language Journal 88, 229-244.

Horwitz, Elaine. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics 21, 112-126.

Johnson, Janice, Prior, Suzanne, & Artuso, Mariangela. (2000). Field dependence as a factor in second language communicative production. Language Learning 50, 529-567

Lundberg, Ingvar. "Second language learning and reading with the additional load of dyslexia." Annals of Dyslexia 52.1 (2002): 165-187.

Macaro, Ernesto (2006). Strategies for language Learning and for language use: revising the theoretical framework. Modern Language Journal 90, 320–37.

Miller-Guron, Louise, and Ingvar Lundberg (2000). Dyslexia and second language reading: A second bite at the apple?. Reading and Writing 12, 41-61.

Ortega, Lourdes (2009) Understanding Second Language Acquisition London: Hodder Education

Robinson, Peter (2005). Aptitude and second language acquisition. Annual Review of Applied Linguistics 25, 46-75.

Pavlenko, Aneta et al. (Eds.). (2001). Multilingualism, second language learning, and gender (Vol. 6). Walter de Gruyter.

Tseng, Wen-ta, Zoltán Dörnyei, & Norbert Schmitt (2006). A new approach to assessing strategic learning: the case for self-regulation in vocabulary acquisition. Applied Linguistics 27: 78–102.

Verhoeven, Ludo & Anne.Vermeer. (2002). Communicative competence and personality dimensions in first and second language learners. Applied Psycholinguistics 23, 361–74.