2019/2020
Literatura Victoriana
Codi: 100246
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500245 Estudis Anglesos |
OB |
2 |
1 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català |
OB |
3 |
1 |
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques |
OB |
3 |
1 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol |
OB |
3 |
1 |
2501913 Estudis d'Anglès i Francès |
OB |
3 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Esther Pujolras Noguer
- David Owen
Prerequisits
- Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver aprovat "Literatura Anglesa del s. XX" de primer del Grau Estudis Anglesos.
- Cal un nivell inicial C1- del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, segons el qual l’estudiant pot: comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i en reconeix el sentit implícit; expressar-se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions; utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals; produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostra un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió.
- Es recomana tenir presents en tot moment els coneixements adquirits a l’assignatura ‘Història i Cultura de les Illes Britàniques.
Objectius
L’assignatura "Literatura Victoriana" ofereix una introducció als principals gèneres literaris publicats a la Gran Bretanya en el període 1837-1901 (regnat de la Reina Victòria), mitjançant la seva lectura, l’anàlisi, el debat i la interpretació.
La formació obtinguda és imprescindible per a cursar la resta d’assignatures relacionades amb la Literatura Anglesa al llarg del grau en tant que el seu objectiu principal és formar l’estudiant com a lector.
En completar l’assignatura Literatura Victoriana, l’estudiant podrà:
Demostrar una molt bona comprensió lectora dels gèneres literaris del s. XIX (1837-1901) en anglès
Generar crítica literària bàsica mitjançant assaigs
Utilitzar els recursos de qualsevol biblioteca universitària en relació a la matèria Literatura Victoriana
Expressar una valoració informada sobre el textos literaris que llegeixi
Competències
Estudis Anglesos
- Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
- Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
- Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
- Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
- Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
- Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.
Estudis d'Anglès i Català
- Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
- Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
- Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
- Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
- Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
- Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.
Estudis d'Anglès i de Clàssiques
- Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
- Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
- Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
- Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
- Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
Estudis d'Anglès i Espanyol
- Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
- Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
- Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
- Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
- Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
- Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.
Estudis d'Anglès i Francès
- Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
- Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
- Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
- Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
- Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
- Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar i interpretar a un nivell bàsic textos literaris en anglès d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Analitzar i interpretar a un nivell mitjà els textos sobre els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
- Comparar a un nivell mitjà les metodologies de la crítica literària en anglès.
- Contextualitzar correctament els textos literaris en anglès anteriors a l'època contemporània en l'entorn històric i cultural corresponent.
- Contextualitzar correctament els textos literaris en anglès anteriors a l'època contemporània en l'entorn lingüístic corresponent.
- Descriure l'evolució històrica i temàtica dels textos literaris en anglès d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Distingir les idees principals de les secundàries i fer síntesis dels continguts de textos literaris en anglès d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Distingir les idees principals de les secundàries i fer síntesis dels continguts de textos primaris i secundaris relacionats amb la literatura anglesa d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Emetre judicis de valor en relació amb la crítica literària en anglès relacionada amb la literatura anglesa d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
- Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
- Fer presentacions orals en anglès, sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Identificar els corrents literaris, els autors, els gèneres i els textos literaris principals en anglès d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Localitzar fonts secundàries acadèmiques a la biblioteca o a Internet relacionades amb la literatura anglesa d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Participar en debats presencials i virtuals en anglès, sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Redactar assaigs argumentatius d'extensió mitjana, o comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb textos literaris en anglès d'èpoques anteriors a la contemporània.
- Sintetitzar el contingut de fonts primàries i secundàries acadèmiques relacionades amb la literatura anglesa d'èpoques anteriors a la contemporània.
Continguts
UNITAT 1 – Lectura de The Tenant of Wildfell Hall (1847) d’Anne Brontë – Els anys 1840s i 1850s
UNITAT 2 – Lectura de Great Expectations (1860) de Charles Dickens – Els anys 1860s
UNITAT 3 – Lectura de King Solomon’s Mines (1885) de H. Rider Haggard – Els anys 1870s-1880s
UNITAT 4 – Lectura de Dracula (1897) de Bram Stoker – Els anys 1890s
Metodologia
1 crèdit ECTS = 25 hores > 6 crèdits = 150 hores
Avaluació
L’avaluació per aquesta assignatura es basa en els següents exercicis:
- Comentari crític de text ("essay", 1,000 paraules amb 3 cites obligatòries de fonts secundàries acadèmicament válides) (1) sobre una novel·la, a triar entre Great Expectations, King Solomon’s Mines i Dracula = 50% [El lliurament de l'essay es farà després de les vacances de Nadal, aprox. en la setmana 16. La data exacte es confirmarà a principis de curs.]
NOTA: Trobareu una guia sobre com escriure el comentari crític a l’aula Moodle del Campus Virtual. Cal aplicar el que s'ha après en la realització de la Bibliografia per ‘Literatura Anglesa del s. XX’.
- Exàmen = 40%
- 1, sobre The Tenant of Wildfell Hall d’Anne Brontë (pregunta a contestar amb un assaig de 350 paraules) 20% [En finalitzar Unitat 1; aprox. Setmana 6.]
- 2, sobre Dickens, Haggard i Stoker, una pregunta per cada text a contestar en 350 paraules (excepte l’autor del qual es faci l'essay) 20% [En finalitzar Unitats 2, 3 i 4; aprox Setmana 15.]
- Participació als debats presencials a l’aula = 10%
CAL LLEGIR LES OBRES OBLIGATÒRIES DEL CURS. Qualsevol indicació que l’estudiant no hagi completat la seva lectura pot afectar l’avaluació negativament.
- L’avaluació serà continuada i el nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final.
- Tots els exercicis són OBLIGATORIS. Un "no presentat" a qualsevol dels exercicis resultarà en un "No Avaluable" com a nota final per l’assignatura.
- Procediments de revisió d’exercicis: L’estudiant té el dret a revisió en tutoria personal al despatx del docent, dins els terminis anunciats, què mai seran més tard de dues setmanes un cop fet l’exercici i/o la re-avaluació. L’estudiant perd el dret a revisió si no recull l’exercici retornat en el termini anunciat pel docent. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació:
- La recuperació consisteix en un exàmen de síntesi dels continguts de l’assignatura, de dues hores, en horari programat per la Facultat.
- És condició imprescindible per recuperar haver completat l’avaluació continuada.
- La nota mitjana mínima per accedir a la recuperació és un 3,5.
- L’exàmen de recuperació (la data del qual es publicarà a principis del curs) es qualifica amb un "Apte/No apte". Si l’estudiant aprova la recuperació, la seva nota final és un 5.
- No es pot recuperar per millorar nota.
- En casos justificats per malaltia, un estudiant podrà recuperar mitjançant aquest examen en una data acordada amb el professor.
MOLT IMPORTANT: El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat, del qual a més es perd el dret a re-avaluació. Si es repeteix la situació, es suspendrà l’assignatura sencera. PLAGIAR és copiar defonts no identificades d’un text, siguiuna sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Calaprendre a respectar la propietatintel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts quees puguin fer servir, i és imprescindibleresponsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.e es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Comentari crític ("essay") |
50% |
17
|
0,68 |
1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 17
|
Examens |
40% |
4
|
0,16 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 16, 17
|
Participació a classe |
10% |
4
|
0,16 |
1, 2, 7, 9, 12, 15
|
Bibliografia
LECTURES OBLIGATÒRIES
- CAL COMPRAR ELS LLIBRES ABANS QUE COMENCI EL CURS
- NO ES PODEN FER SERVIR PER LA LECTURA EDICIONS DIGITALS ONLINE (PROJECT GUTENBERG), CAL USAR LLIBRES DEGUDAMENT EDITATS I ANOTATS
INTRODUCCIÓ GENERAL A L’ÈPOCA VICTORIANA
Moran, Maureen. Victorian Literature and Culture (Introductions to British Literature and Culture). London: Continuum, 2006 (2009).
On comprar-lo:
http://www.bookdepository.co.uk/book/9780826488848/Victorian-Literature-and-Culture
UNITAT 1
Lectura de The Tenant of Wildfell Hall (1847) d’Anne Brontë
Oxford World’s Classics edition (recomanada)
On comprar-la:
https://www.bookdepository.com/The-Tenant-of-Wildfell-Hall/9780199207558
- Altres llibres recomanats:
Emily Brontë, Wuthering Heights
Charlotte Brontë, Jane Eyre
UNITAT 2
Lectura de Great Expectations (1860) de Charles Dickens
Oxford World’s Classics edition (recomanada)
On comprar-la:
https://www.bookdepository.com/Great-Expectations-Charles-Dickens-Margaret-Cardwell/9780199219766?ref=grid-view&qid=1493987571355&sr=1-6
- Altres llibres recomanats:
Charles Dickens, Oliver Twist
Elizabeth Gaskell, North and South
UNITAT 3
Lectura de King Solomon’s Mines (1885) de Henry Rider Haggard
Penguin Classics (recomanada)
On comprar-la:
https://www.bookdepository.com/King-Solomons-Mines-H-Rider-Haggard-Robert-Hampson-Giles-Foden/9780141439525?ref=grid-view&qid=1493987774943&sr=1-2
- Altres llibres recomanats:
Robert Louis Stevenson, Treasure Island
George MacDonald, The Princess and the Goblin
Henry Rider Haggard, She, a History of Adventure
UNITAT 4
Lectura de Dracula (1898) de Bram Stoker
Oxford World’s Classics edition (recomanada)
On comprar-la:
https://www.bookdepository.com/Dracul-Bram-Stoker-Roger-Luckhurst/9780199564095?ref=grid-view&qid=1493987821508&sr=1-1
- Altres llibres recomanats:
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray
Joseph Conrad, Heart of Darkness
Herbert George Wells, The War of the Worlds
Webs
- The Victorian Web, http://www.victorianweb.org/
- English Literature on the Web: http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/~matsuoka/EngLit.html
- Voice of the Shuttle: http://vos.ucsb.edu/index.asp
- BUB Link: English Literature General: http://bubl.ac.uk/Link/e/englishliterature-general.htm