Logo UAB
2019/2020

Estudis postcolonials en anglès

Codi: 100206 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 0
2500245 Estudis Anglesos OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Felicity Hand Cranham
Correu electrònic:
Felicity.Hand@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura es recomana haver aprovat totes les assignatures de literatura i cultura de 1er i 2on curs.

Cal un nivell d’anglès C2 del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, segons el qual l’estudiant pot entendre les idees principals de temes concrets i abstractes, incloses les argumentacions tècniques en el seu camp d’especialització (en aquest cas, la literatura postcolonial). A més, l’estudiant ha de poder interactuar amb parlants natius amb fluïdesa i espontaneïtat sense gran esforç i produir textos argumentatius clars i detallats on expressi opinions.

Objectius

 

1. Introducció bàsica a la teoria i la pràctica dels Estudis Postcolonials en l'entorn de parla anglesa (Índia, ex-colònies del Pacífic, Austràlia, Nova Zelanda, Àfrica, el Carib i Canadà)

2. Estudi bàsic dels aspectes de classe, identitat de gènere, raça, etnicitat i nacionalitat en l'entorn sociocultural de parla anglesa.

3. Lectura crítica i anàlisi d'una selecció de textos (impresos i audiovisuals) i de manifestacions culturals de la societat contemporània de parla anglesa, seguint paràmetres propis dels Estudis Postcolonials en anglès.

4. Estudi de les transformacions recents més rellevants en la societat i la cultura de l'entorn geogràfic de parla anglesa, amb especial atenció  a les introduïdes pel feminisme, el desmantellament dels imperis colonials i els nous conceptes al voltant de la idea de Cultura.

 

Competències

    Estudis Anglesos
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
  • Treballar de manera autònoma i responsable en un entorn professional o investigador en llengua anglesa i en altres llengües, per aconseguir els objectius planificats prèviament.
  • Treballar individualment i/o en equip de manera efectiva en entorns multiculturals i interdisciplinaris en anglès i en altres llengües, aplicant valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics propis d'un grau en llengua estrangera que forma l'estudiant per a la comunicació intercultural.
  • Utilitzar les noves tecnologies per captar i organitzar informació en anglès i en altres llengües, i aplicar-la a la formació pròpia continuada i a la resolució de problemes en l'activitat professional i/o investigadora.
  • Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar a la feina en un entorn en llengua anglesa les metodologies de planificació del treball adquirides.
  2. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  3. Aplicar al treball en entorns multiculturals i interdisciplinaris en anglès els coneixements adquirits sobre comunicació intercultural.
  4. Aplicar els coneixements adquirits a la generació de recerca innovadora i competitiva de nivell bàsic.
  5. Aplicar els coneixements i les competències adquirits en les activitats professionals i acadèmiques relacionades amb la literatura, la història i la cultura.
  6. Aplicar la informació en llengua anglesa localitzada a Internet, en bases de dades, etc., als entorns de treball i/o recerca.
  7. Aplicar, als comentaris de text i als assaigs argumentatius, fonts secundàries acadèmiques apropiades per al tema escollit en relació amb la història, la cultura i la societat contemporània de parla anglesa.
  8. Argumentar idees i opinions amb precisió en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  9. Comparar en el nivell avançat diferents temes i textos relacionats amb la història, la cultura i la societat contemporània de parla anglesa.
  10. Comprendre textos avançats, acadèmics o professionals en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  11. Demostrar un coneixement sòlid dels temes avançats relacionats amb l'estudi de la literatura i la cultura.
  12. Demostrar un domini dels mètodes propis del treball acadèmic individual que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  13. Descriure detalladament i de forma acadèmicament adequada la naturalesa i els trets principals de la història, la cultura i la societat contemporània de parla anglesa.
  14. Desenvolupar vincles laborals i investigadors en entorns multiculturals i interdisciplinaris en anglès que contribueixin a la col·laboració internacional.
  15. Distingir les idees principals de les secundàries i fer síntesis dels continguts de textos primaris i secundaris sobre la història.
  16. Dur a terme presentacions orals, utilitzant fonts secundàries acadèmiques, en relació amb la història, la cultura i la societat contemporània de parla anglesa.
  17. Explicar i reflexionar sobre temes i textos de la història, la cultura i la societat contemporània de parla anglesa.
  18. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  19. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  20. Generar noves iniciatives professionals.
  21. Localitzar fonts secundàries acadèmiques a la biblioteca o a Internet relacionades amb la història.
  22. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, en bases de dades, etc.
  23. Redactar assaigs acadèmics d'extensió mitjana, utilitzant fonts secundàries acadèmiques, en relació amb la història, la cultura i la societat contemporània de parla anglesa.
  24. Sintetitzar el contingut de fonts primàries i secundàries acadèmiques sobre la història.

Continguts

  • Introducció a la teoria postcolonial i l’análisi del discurs colonial
  • Lectura i anàlisi d’una selecció de textos literaris de diferents gèneres en llengua anglesa escrits per autors/autores procedents de les antigues colònies britàniques
  • Introducció a la crítica postcolonial literària.
  • Re-avaluació dels termes “nació”, “llengua”, “migració”, "identitat", i "medi ambient" en el context postcolonial.
  • Introducció a l’anàlisi de la intertextualitat dins d’una perspectiva postcolonial.
  • Introducció, anàlisi i apreciació crítica de termes propis del món postcolonial: Pan-Africanisme, Indianitat, Pan-Indoceanitat, Orientalisme, Hibridització.
  • Construcció i de-construcció dels conceptes de “gènere”, “raça”, “sexualitat” i “classe” en el context postcolonial.

 

Pel curs 2019-2020 les lectures obligatòries són:

 

Chimamanda Nogozi Adichie, Half of a Yellow Sun , Fourth Estate, 2006  (Nigeria)

 

Manju Kapur, Difficult Daughters,  Faber & Faber, 1998  (India)

 

Trevor Noah, Born a Crime, John Murray, 2016  (South Africa)

 

Selection of extracts (creative writing and theory)  - available on moodle

 

Metodologia

La metodologia docent es basa en:

  • Activitats dirigides (30%, 1.8 cr)
  • Activitats supervisades (15%, 0.9 cr)
  • Activitats autònomes (50%, 3 cr)
  • Activitats d’avaluació (5%, 0.3 cr)

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 9, 12, 15, 17
Lectura i debat dels textos a l'aula 7,5 0,3 8, 12, 16, 17, 18, 19
Seminaris en grup 7,5 0,3 5, 8, 13, 16, 17, 18, 19
Tipus: Supervisades      
Presentació oral 12 0,48 3, 16, 17, 18, 22
Tutories individuals 9 0,36 1, 2, 3, 4, 6, 8, 22
Tipus: Autònomes      
Anàlisi 10 0,4 3, 5, 9, 12, 13, 15, 16, 17, 21, 24
Estudi personal 12 0,48 6, 10, 12, 22, 23, 24
Lectura de textos individual 45 1,8 3, 4, 6, 10, 12, 15, 24
Pràctica de l'ús de recursos bibliogràfics 8 0,32 1, 3, 6, 14, 22

Avaluació

L’avaluació per aquesta assignatura es basa en:

  • 1er examen  30%
  • 2on examen 35%
  • Presentació en classe  20%
  • Assistència i participació a classe  15%

 

Atenció:

  • L’avaluació serà continuada. Per aprovar l’assignatura cal fer i aprovar tots els exercicis.
  • El lliurament de qualsevol exercici exclou la possibilitat d’obtenir la qualificació de No avaluable com a nota final del curs.
  • No presentar-se a qualsevol dels exercicis es considerarà a tots els efectes un Suspens.
  • MOLT IMPORTANT: El plagi (= còpia) total i parcial de qualsevol dels exercicis d’altres fonts es considerarà automàticament un SUSPENS d'aquell exercici i si l'acció es repeteix, l'assignatura estarà automàticament SUSPESA.
  • El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final.

Recuperació:

  • Només poden recuperar aquells estudiants que hagin obtingut un mínim de 3,5 en les dues proves escrites.
  • No es pot recuperar la presentació a classe
  • La recuperació consistirà en una prova de síntesi.
  • La nota máxima d'aquesta prova de recuperació és un 5.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1er examen 30% 1,5 0,06 5, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 19, 23, 24
2on examen 35% 1,5 0,06 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 23, 24
assistència i participació a classe 15% 5 0,2 4, 5, 8, 11, 12, 15, 17, 18, 19
presentació oral 20% 1 0,04 1, 2, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24

Bibliografia

Lectures obligatòries:

 Chimamanda Nogozi Adichie, Half of a Yellow Sun , Fourth Estate, 2006  (Nigeria)

Manju Kapur, Difficult Daughters,  Faber & Faber, 1998  (India)

Trevor Noah, Born a Crime, John Murray, 2016  (South Africa)

Selection of extracts (creative writing and theory)  - available on moodle

  

Lectures secundàries:  

 

Ahmad, Aijaz, In Theory.  Classes, Nations, Literatures, London: Verso, 1992.

 

Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, Key Concepts in Post-Colonial Studies, Routledge, 1998.

 

Bhabha, Homi K., The Location of Culture, Routledge, 1994.

 

Bharucha, Nilufer E. & Sarang, Vilas (eds), Indian-English Fiction. 1980-90: An Assessment, Delhi: B.R. Publishing Corporation, 1994.

 

Boehmer, Elleke, Colonial & Postcolonial Literature, Oxford University Press, 1995.

 

Boehmer, Elleke, Stories of Women. Gender and Narrative in the Postcolonial Nation. Manchester: Manchester University Press, 2005.

 

Chapman, Michael & Margaret Lenta (eds), SA Lit. Beyond 2000, Scottsville: University of KwaZulu-Natal Press, 2011. 

 

Chew, Shirley & David Richards, A Concise Companion to Postcolonial Literature, Chichester: Wiley-Blackwell, 2010.

 

Donaldson, Laura E. Decolonizing Fictions: Race, Gender and Empire-building. London and New York: Routledge, 1992.

 

Fanon, Frantz. Black Skins, WhiteMasks. 1952. Trans. Contance Farrington. New York: Grove Press, 1998.

 

Fanon, Frantz. The Wretched of the Earth. 1961. Trans. Charles Larn Markmann. London: Penguin Books, 1990.

 

JanMohamed, Abdul. Manichean Aesthetics. Amherst, MA: University of Massachussets Press, 1983.

 

Mbembe, Achille. On the Postcolony. Berkeley and London: University of California Press, 2001.

 

McLeod, John, Beginning Postcolonialism, Manchester UniversityPress, 2000.

 

Mehrotra, Arvind Krishna (ed), An Illustrated History of Indian Literature in English,  Delhi: Permanent Black – Ravi Dayal Publishers, 2003.

 

Mishra, Vijay, The Literature of the Indian Diaspora. Theorizing the Diasporic Imaginary, Routledge, 2007.

 

Mohanty, Chandra Talpade, Ann Russo and Lourdes Torres, eds. Third World Women and the Politics of Feminism. Bloomington: Indiana University Press, 1991.

 

Naik, M.K. & Shyamala A. Narayan, Indian English Literature 1980-2000. A Critical Survey, Delhi: Pencraft Interantional, 2001.

 

Ngugi wa’ Thiongo, Decolonizing the Mind. The Politics of Language in African Literature. London: Heinemann, 1986.

 

Rushdie, Salman, Imaginary Homelands: Essays and Criticism, 1981-1991, Granta, 1991.

 

Said, Edward, Orientalism, Harmondsworth: Penguin, 1991 (1978).

 

Said, Edward, Culture and Imperialism, New York: Vintage Books, 1994.

 

Saint, Tarun K., Witnessing Partition. Memory, History, Fiction, London: Routledge, 2010. 

 

Spivak, Gayatri, The Post-Colonial Critic, ed. Sarah Harasym, London: Routledge, 1990.

 

Williams, Patrick & Laura Chrisman (eds), Colonial Discourse and Post-Colonial Theory,  Harvester Wheatsheaf, 1993.

 

Young, Robert, Colonial Desire. Hybridity in Theory, Culture and Race, Routledge, 1995.

 

 

 

Websites:

 

Chimamanda Ngozi Adichie website: http://www.cerep.ulg.ac.be/adichie/index.html

 

Contemporary Postcolonial and Postimperial Literature in English: http://www.postcolonialweb.org/

 

Postcolonial Theories: http://www.eng.fju.edu.tw/Literary_Criticism/postcolonism/postcolonial_link.htm#Introduction

 

South African History Online  https://www.sahistory.org.za/

 

The Road to Partition   http://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/the-road-to-partition/