Logo UAB
2019/2020

Història de la Llengua Anglesa I

Codi: 100193 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OB 3 1
2501902 Estudis d'Anglès i Català OT 3 0
2501902 Estudis d'Anglès i Català OT 4 0
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3 0
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4 0
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3 0
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4 0
2501913 Estudis d'Anglès i Francès OT 3 0
2501913 Estudis d'Anglès i Francès OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Malou van Wijk Adan
Correu electrònic:
Malou.VanWijk@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Es recomana tenir presents en tot moment els coneixements adquirits a les matèries de Llengua Anglesa i d’Estructura de la Llengua Anglesa cursades a primer i a segon.

Cal un nivell inicial d’anglès C1 del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, segons el qual l’usuari pot comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i en reconeix el sentit implícit. Pot expressar- se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions. Pot utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals. Pot produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostra un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió.

Objectius

La matèria introdueix l’estudiant a la lingüística diacrònica, aplicada a la llengua anglesa. Es nodreix de les assignatures en matèria de lingüística sincrònica cursades en els dos cursos anteriors i proporciona la preparació necessària per a Història de la Llengua Anglesa II i per algunes assignatures de formació complementària, tant en matèria de lingüística, com de literatura.

En completar l’assignatura, l’estudiant podrà:

  • Descriure i aplicar els fenòmens i processos de la lingüística històrica.
  • Relacionar la història externa de la llengua anglesa amb les característiques lingüístiques més rellevants de l’anglès prehistòric i antic.
  • Analitzar i descriure les característiques ortogràfiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques i lèxiques de l’anglès antic.
  • Aplicar els coneixements adquirits a textos en anglès antic.

Competències

    Estudis Anglesos
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Demostrar una comprensió general de l'evolució històrica de la llengua anglesa.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Demostrar una comprensió general de l'evolució històrica de la llengua anglesa.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Demostrar una comprensió general de l'evolució històrica de la llengua anglesa.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Demostrar una comprensió general de l'evolució històrica de la llengua anglesa.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Demostrar una comprensió general de l'evolució històrica de la llengua anglesa.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i descriure les característiques lingüístiques d'extractes de documents representatius de diferents períodes i àrees geogràfiques.
  2. Aplicar la terminologia i els conceptes bàsics de l'estudi diacrònic de la llengua.
  3. Descriure i relacionar les interconnexions entre els factors externs i l'evolució interna de la llengua anglesa.
  4. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  5. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  6. Interpretar extractes de documents i textos en anglès representatius dels diferents períodes històrics.
  7. Interpretar i utilitzar adequadament la informació continguda en obres de referència en matèria de lingüística històrica (anglesa), especialment els diccionaris etimològics, i en els estudis basats en els principals corpus històrics actuals.
  8. Reconèixer i explicar les característiques gramaticals, fonològiques, ortogràfiques i lèxiques dels diferents estadis històrics de la llengua anglesa.
  9. Trobar i presentar informació sobre els factors històrics i sociolingüístics que incideixen en l'evolució funcional i formal de la llengua anglesa.

Continguts

  • UNITAT 1. Introducció a la lingüística històrica.
  • UNITAT 2. Orígens de la llengua anglesa: de l’Indo-Europeu a l’Anglès Antic.
  • UNITAT 3. La història externa de la llengua anglesa: factors socials, polítics, religiosos, demogràfics i culturals i la seva influència en l’evolució de l’anglès antic.
  • UNITAT 4. Anglès antic: fonologia, ortografia, morfologia, sintaxi i lèxic.

Metodologia

Dirigides

Classes teòriques

  • Introducció a la lingüística històrica
  • De l’Indo-Europeu a l’Anglès Antic
  • Història externa i canvi lingüístic
  • Anglès Antic

Realització d’exercicis pràctics

  • Correcció d’exercicis fets a casa pels estudiants
  • Discussió a l’aula de qüestions del temari

Supervisades

Treballs en grup

  • Analitzar, interpretar i discutir estructures i significats.
  • Sintetitzar continguts de la història externa i relacionar-los amb els fenòmens lingüístics.

Discussions a l’aula

  • Comparació d’estructures en els diferents estadis de la llengua anglesa
  • Discussió d’exemples

Autònomes

Estudi personal

  • Identificar les característiques lingüístiques en textos de l’anglès antic
  • Extreure informació de diferents fonts i treballar sobre els principals esdeveniments històrics que tenen un impacte sobre la llengua anglesa

Realització d’exercicis

  • Practicar les habilitats d’anàlisi i síntesi

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctica 10 0,4 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9
Teoria 35 1,4 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Exàmens i treballs 15 0,6 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura, estudi i pràctica 75 3 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9

Avaluació

Avaluació:

  • Els exàmens i els assignments són OBLIGATORIS.
  • Les dates de les proves s'especifiquen en el programa de curs, publicat al Moodle. Qualsevol canvi (per exemple per cancel·lació de classe imprevista) s'anunciará degudament.
  • Els alumnes que s'hagin presentat a un percentatge d'activitats d'avaluació superior al 30% del total no poden obtenir la qualificació de "No Avaluable".
  • El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final.
  • En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (per exemple, plagi), es qualificará amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
  • En cas d'absència justificada en un dia d'exàmen (per exemple per malatia), caldrà que l'estudiant justifiqui l'absència amb documentació pertinent per tal d'optar a una possible recuperació o redistribució de les notes.

Revisió:

  • Es fará una revisió col·lectiva de cada exàmen i treball en horari lectiu. Les dates de revisió s'anunciaran quan es publiquin les notes obtingudes al Moodle. Els alumnes poden demanar una revisió individual adicional en hores de despatx.

Recuperació:

La recuperació d’aquesta assignatura es realitzarà ítem per ítem amb les següents condicions:

  • L’alumnat s’haurà d’haver presentat a un mínim de dos terços dels ítems d’avaluació.
  • Es podran recuperar els exàmens individuals que tinguin una nota inferior a 4, sempre i quan s’hagi aprovat el 60% dels ítems d’avaluació.
  • Els ítems que obtinguin una nota igual o superior a 4 faran mitjana per la nota global de l’assignatura.
  • Els treballs en equip no es podran recuperar.
  • La qualificació màxima dels ítems recuperats és de 5.
  • La nota definitiva d’un ítem recuperat serà la nota obtinguda a la recuperació, encara que aquesta sigui més baixa que la nota original.
  • Si l’alumnat suspèn l’ítem o els ítems de la recuperació, pot aprovar l’assignatura sempre i quan la mitjana global sigui igual o superior a un 5.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen 1 (setmana 5) 15% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 8, 9
Exàmen 2 (setmana 9) 15% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 9
Exàmen 3a (setmana 15) 25% 1,5 0,06 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8
Exàmen 3b (setmana 15) 25% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball en equip 1 (setmana 7) 10% 5 0,2 2, 5, 7, 8
Treball en equip 2 (setmana 12) 10% 5 0,2 2, 5, 7, 8

Bibliografia

  • Algeo, John (2010) The Origins and development of the English Language. Boston: Wadsworth, Cengage Learning. ISBN: 978-1-4282-3148-1
  • Baugh, Albert and Cable, Thomas (1993) A history of the English language. London: Routledge.
  • Hoad, T. F. (1986) The Oxford Concise Dictionary of English Etymology. Oxford: OUP.
  • Strang, Barbara (1970) A History of English, London: Methuen.
  • The Cambridge History of the English Language, various authors, CUP: 2001.

Qualsevol edició d'aquestes obres serveix. Les obres en negreta s'han de comprar. Una bibliografia ampliada es publicarà a l'inici de curs al Moodle.