Logo UAB
2019/2020

Morfologia, lexicologia i semàntica

Codi: 100190 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 0
2500245 Estudis Anglesos OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Capdevila Batet
Correu electrònic:
Montserrat.Capdevila@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

- Cal haver superat Ús de la Llengua 1 i 2 per a poder completar el curs satisfactòriament.

- Cal un nivell d'anglès de C2 (Proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments, i presentar-los d'una manera coherent; expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.

 

Objectius

Aquesta assignatura ofereix un aprofundiment en les àrees de la morfologia, la lexicologia i la semàntica angleses. Es centra en l'anàlisi dels diversos fenòmens morfològics i en l'anàlisi de l'estructura de les paraules derivades i compostes. En segon lloc, presenta l'estructura del lèxic i els models lèxics proposats. I en terce lloc, distingeix entre semàntica lèxica i semàntica oracional i analitza ambues em profunditat.

Competències

    Estudis Anglesos
  • Descriure sincrònicament les unitats, les construccions i els fenòmens gramaticals principals de la llengua anglesa.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera autònoma i responsable en un entorn professional o investigador en llengua anglesa i en altres llengües, per aconseguir els objectius planificats prèviament.
  • Utilitzar les noves tecnologies per captar i organitzar informació en anglès i en altres llengües, i aplicar-la a la formació pròpia continuada i a la resolució de problemes en l'activitat professional i/o investigadora.
  • Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar a la feina en un entorn en llengua anglesa les metodologies de planificació del treball adquirides.
  2. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  3. Aplicar els coneixements i les competències adquirits a les activitats professionals i acadèmiques relacionades amb la lingüística.
  4. Avaluar críticament les anàlisis i els elements sintàctics, morfològics i lexicològics presentats durant el curs.
  5. Demostrar un coneixement sòlid dels temes avançats relacionats amb l'estudi de la lingüística.
  6. Demostrar un domini dels mètodes propis del treball acadèmic individual que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  7. Descriure fenòmens de la llengua des d'una perspectiva semàntica, i demostrar una comprensió general dels conceptes teòrics de la lexicologia i la semàntica lèxica.
  8. Emetre valoracions crítiques pertinents basades en la comprensió de la informació rellevant sobre temes relacionats amb la lingüística d'interès social, científic o ètic.
  9. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  10. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  11. Identificar els constituents de les paraules derivades i compostes.
  12. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, en bases de dades, etc.

Continguts

- Introducció al marc teòric. Morfologia estructuralista vs. generativa.

- Morfologia i anàlisi morfològica. Morfologia flexiva i derivacional.

- La flexió en anglès.

- Processos de formació de paraules. Anàlisi de l'estructura de les paraules derivades i compostes. Tipologia.

- Lexicologia. Accés lèxic i categorització.

- Estructura del lèxic. Classes de paraules. El lexema.

- Processos que caracteritzen el lèxic de l'anglès.

- Semàntica. Semàntica lèxica i semàntica oracional.

- Denotació, referència i connotació. Camps semàntics i relacions semàntiques.

- Ambigüitat semàntica.

 

Metodologia

La metodologia d'aquesta assignatura es basa en una combinació de classes magistrals, debats en grup, exercicis i tutories individualitzades.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport TIC 25 1 4, 6, 7, 11, 12
Exercicis pràctics i debat 25 1 3, 4, 5, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Exercicis a l'aula i tutories individuals 25 1 1, 3, 5, 6, 7, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Lectures i estudi, assignments 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

Assignment 1: 10%

Assignment 2: 10%

Examen 1: 35%

Examen 2: 35%

Exercicis i activitats: 10%

 

RECUPERACIÓ

Tenen dret a recuperar els estudiants amb una nota final de 3,5/10 com a mínim que hagin completat íntegrament l'avaluació i que hagin aprovat un mínim d'un 45% del curs. Per la nota final es compten tots els ítems avaluables segons els percentages especificats en aquest apartat. La prova de recuperació serà un examen de síntesi escrit, en l'horari fixat per la Facultat, que sintetitzi els continguts de l'assignatura. La nota de la recuperació mai serà més alta que un 5. En cap cas es recuperaran exercicis específics (excepte en el cas d'estudiants que tinguin un NP justificat per malaltia o per causes majors). No es pot recuperar per pujar nota.

- MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat o de tota l'assignatura si es repeteix el plagi. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d'un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per porducció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMNETS D'INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODOFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel.lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l'originallitat i autenticitat del text propi.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats 10% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12
Assignment 1 10% 5,5 0,22 2, 3, 5, 8, 11
Assignment 2 10% 5,5 0,22 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 12
Examen 1 35% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11
Examen 2 35% 2 0,08 3, 4, 5, 7, 8, 9

Bibliografia

Adger, David (2003) Core Syntax. A Minimalist Approach. Oxford: Oxford University Press

Aitchison, Jean (2012) Words in the Mind. An Introduction to the Mental Lexicon. 2nd edition. Oxford: Blackwell.

Aronoff, Mark & Kirsten Fudeman (2005) What is morphology? London: Blackwell.

Aronoff, Mark (1994) Morphology by Itself. Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Bochner, Harry (1993) Simplicity in Generative Morphology. The Hague: Mouton de Gruyter. Halliday, M., Teubert, X., Yallop, C. & A.

Cermakova, Anna (2000) Lexicology and Corpus Linguistics. An Introduction. London: Continuum.

Frawley, William (2013) Linguistic semantics. London: Routledge.

Geeraerts, Dirk (2010) Theories of Lexical Semantics. Oxford: Oxford University Press.

Haspelmath, Martin & Andrea Sims (2010) Understanding morphology. London: Routledge.

Katamba, Francis (1993) Morphology. London: Macmillan.

Katamba, Francis (2004) Morphology: its Place in the Wider Context. London: Routledge.

Lipka, Leonhard (2002) English lexicology: Lexical Structure, Word Semantics & Word Formation. 2nd edition. Tübingen: Niemeyer.

Loebner, Sebastian (2013) Understanding semantics. London: Routledge.

Spencer, Andrew & Arnold Zwicky (2001) The Handbook of Morphology. London: Blackwell.